A pénzügyi sikerért » Nőként vállalkoznál?

A pénzügyi sikerért

Ha számodra is kulcsfontosságú, hogy a siker pénzügyi siker is legyen, akkor nagyon tudatosan kell foglalkoznod a vállalkozás pénzügyi kérdéseivel, és itt most egyáltalán nem a könyvelésről van szó.

Ha egy olyan vállalkozást működtetnél, ahol a tanfolyamaidra elkapkodják a helyeket, elismert szakértője vagy a témádnak, talán Te vagy a legismertebb név a piacon, akkor el tudod képzelni, hogy ne érezd sikeresnek magad?

Ha mindeközben előfordult, hogy nem tudtad kifizetni a csekkjeidet, akkor elképzelhető, hogy nem érezted sikeresnek magad.

Merthogy ha

  • még nem indult be
  • még nem ismernek a piacon
  • még senki nem rendel tőled

akkor hiheted azt, hogy ha majd beindul, ha majd ismernek a piacon, ha majd rendelnek, akkor minden jó lesz.

Van, amikor már olyan dolgokat tudsz felmutatni, amiről a legtöbb nő álmodik, de alig tudod fenntartani a pénzügyi oldala miatt.

Ne add fel! Igenis fantasztikus, amit letettél az asztalra! És valóban példaértékű az, amit csinálsz!

De nincs mese, innentől a számoké lesz a fő szerep!

Mind a vállalkozás indításakor, mind a működtetésekor nélkülözhetetlen, hogy számoljunk, számoljunk és számoljunk!

Ahhoz, hogy fenntartható legyen egy vállalkozás, egyszerűen muszáj több bevételnek lennie, mint kiadásnak, ez nagyjából ennyire egyszerű.

És hogy miért is fordul elő, hogy a vállalkozás működik, de ez az egyszerű dolog áthágásra kerül? Merthogy lehet úgyis. El tudod indítani a vállalkozást akkor is, ha nem fogja megérni. Tudod működtetni úgyis, ha pénzügyileg nem sikeres. Hogy egészen konkrét példánál maradjunk: a vállalkozás működik, a tanfolyamok teltházasak, de ha utólag kiszámolod, bizony előfordul, hogy a költségek levonása után az jön ki, hogy 100 Ft-os óradíjjal tartottál tréninget! És ez nem költői túlzás, hanem valós példa egy fantasztikus vállalkozás háza tájáról.

Ahhoz, hogy ne így legyen, és ne több év után jöjj rá, hogy muszáj sokkal sokkal többet kérned a tanfolyamért (amit azonnal és elsőre ki is fizet minden résztvevő – ez a legszebb benne), ahhoz minél hamarabb számolnod kell.

Nincs mese, össze kell szedned minden költséget (itt volt róla szó: vállalkozás költségei), és meghatározni, hogy mikor éri meg (itt volt róla szó: fedezeti pont kiszámítása).

Ahhoz, hogy jó döntéseket hozhass, fontos, hogy minden költséget feltárj (itt volt szó azokról, melyekről könnyebb elfelejtkezni: rejtett költségek).

Ahhoz, hogy a siker pénzügyi siker is legyen, egészen pontosan látnod kell, hogy mindaz, amivel foglalkozol, mennyi pénzt hoz be, és mibe kerül.

Akkor van a legegyszerűbb dolgod, amikor egyféle terméked van, mert akkor össze kell adni, hogy havonta mennyi kiadásod merül fel, mennyi bevételed van, és ezek különbsége alapján havonta mennyi pénz marad nálad.

Akkor, amikor többféle szolgáltatást is nyújtasz, több terméked is van, az alapelv ugyanez. Össze kell szedni, mibe kerül, és mennyit hoz a konyhára egy-egy terméked. Itt a költségek egy része viszont közvetlenül a termék kapcsán merül fel (pl. egy adott tanfolyam terembérleti díja), más része viszont nem csak egy-egy termékhez, szolgáltatáshoz kötődik, hanem általános költség, például a könyvelő díja, saját béred.

Ami miatt érdemes mégis kiszámolni, hogy egy-egy szolgáltatás, termék mennyire nyereséges, az azért fontos, mert az alapján tudsz dönteni, hogy mibe is fektess több időt, energiát, vagy mi az, ami esetleg nagyon nem éri meg, és nem is szabadna vele foglalkoznod, mert a többi szolgáltatásod tartja el.

Nézzünk egy példát, havonta tudsz tartani egy 1 napos tréninget egy-egy új ötlet kapcsán, és van egy on-line tanfolyamod, mint szolgáltatás, amit minden hónapban újra meghirdetsz.

1. 1 napos tréning

szakmai tartalmának előkészítése 20 órát igényel tőled,

+ 16 óra felhasznált munkaórád minden tréninghez (szervezés, hirdetési kampányok készítése, reagálás kapcsolódó kérdésekre),

hirdetési költség 20.000 Ft,

a tréning megtartása +8 óra,

terembérlet és ellátás egész napra 15 főnek 50.000 Ft (15 x 2000 Ft/fő ellátás + 20.000 Ft terembérlet)

2. online tanfolyam

elkészítése 80 órát igényelt tőled,

+ 6 óra felhasznált munkaórád minden hónapban (hirdetési kampányok készítése),

hirdetési költség 20.000 Ft

Ha azzal kalkulálunk, hogy durván 140.000 Ft a magadnak fizetendő havi bér, akkor ez, az államnak erre eső fizetendő 140.000 Ft-tal együtt havi 280.000 Ft költség.

Ezen kívül mondjuk alig van költséged, csak könyvelési díj, a honlapod fenntartásának a díja, telefonszámla, valamennyi rezsi költség, összesen havi 40.000 Ft.

Vagyis havi szinten 320.000 Ft (280.000 + 40.000 Ft) általános költséged merül fel.

Mindkét terméknél érdemes az alábbiakat megnézni:

  • mennyi közvetlen (változó) költség merül fel
  • mennyi a rá jutó általános költség
  • mennyi a bevételed belőle

Annak a módja, hogy ezt hogy számolod ki, nem kőbe vésett, több lehetőség is van. Egy változatot nézünk most meg. A lényeg azonban annyi, hogy minden termékednél és szolgáltatásodnál ki kell számolni, hogy mennyit hoz be, és mibe kerül; vagyis mennyire éri meg neked.

Ennél a példánál maradva:

  • mivel a befektetett munkád a legmeghatározóbb költséged, ezért érdemes lehet itt munkaórára vetítened az általános költségeket;
  • ennél a példánál, ha egy hónapban 160 órát dolgozol (napi 8 óra, heti 5 nap, 4 hét) és a havi általános költségeid (bér, járulékai, könyvelés, honlap, telefon, rezsi) összesen 320.000 Ft-ot tesznek ki (ahogy fentebb kiszámoltuk), akkor egy órádra jutó költség 2000 Ft. (320.000 Ft /160 óra) – Figyelem! – láthatod, hogy ha 140.000 Ft-ot fizetsz magadnak bért, ami kevesebb, mint 1000 Ft-os óradíj, akkor is 2000 Ft az egy munkaórádra eső általános költség!

És akkor nézzük a termékeket:

1 napos tréning

  • költségek

    • előkészítés időigény költsége: 20 óra x 2000 Ft (általános költség egy munkaórára jutó része) = 40.000 Ft
    • egy tréning szervezési, hirdetési időigény költsége: 16 óra x 2000 Ft (általános költség egy munkaórára jutó része) = 32.000 Ft
    • hirdetési költség 20.000 Ft
    • tréning megtartásának időigény költsége: 8 óra x 2000 Ft (általános költség egy munkaórára jutó része) = 16.000 Ft
    • terembérlet és ellátás 15 főnek egész napra (15 fő x 2000 Ft/fő + 20.000 Ft) = 50.000 Ft

Összesen: 40.000 + 32.000 + 20.000 + 16.000 + 50.000 = 158.000 Ft

Költség

Számítása

Összege

Szakmai előkészítés időigénye

20 óra x 2000 Ft

40.000 Ft

Szervezési, hirdetési időigény

16 óra x 2000 Ft

32.000 Ft

Hirdetési költség

tréningenként

20.000 Ft

Tréning megtartása

8 óra x 2000 Ft

16.000 Ft

Terembérlet és ellátás

15 fő x 2000 FT/fő + 20.000 Ft

50.000 Ft

Összesen

 

158.000 Ft

Figyelem: nem tréneri napidíjjal kalkuláltunk, hanem most egy másik módon számoltunk költségeket, a felhasznált időre vetítve egy munkaóra költségét. Ez csak egy változat a költségek számítására. A lényeg az, hogy valahogy ki kell számolni!

  • bevétel

    15 főnek tartod 15.000 Ft/nap díjért: 15 fő x 15.000 Ft/fő = 225.000 Ft

Tréningdíj

15 fő x 15.000 Ft/fő

225.000 Ft

  • profit a szolgáltatáson

    225.000 Ft – 158.000 Ft = 67.000 Ft

(Érdekességképp: ha 10.000 Ft-ért értékesíted az 1 napos tréninget, akkor a számok így alakulnak: 150.000 – 158.000 Ft, vagyis 8.000 Ft veszteség van a tréningen!)

Bevétel

225.000 Ft

Költség

158.000 Ft

Profit

  67.000 Ft

on-line tanfolyam

  • költségek

    • előkészítés időigény költsége: 80 óra x 2000 Ft (általános költség egy munkaórára jutó része) = 160.000 Ft
    • havonta hirdetési időigény költsége: 8 óra x 2000 Ft (általános költség egy munkaórára jutó része) = 16.000 Ft
    • hirdetési költség havonta 20.000 Ft

Na itt most két összesen értéket számolunk:

első eladás: 160.000 + 16.000 + 20.000 = 196.000 Ft

minden további értékesítés: 12.000 + 20.000 = 32.000 Ft

Költség

Számítása

Összege

Szakmai előkészítés időigénye

80 óra x 2000 Ft

160.000 Ft

Hirdetési időigény

8 óra x 2000 Ft

16.000 Ft

Hirdetési költség

havonta

20.000 Ft

Első eladás összes költsége

160.000 Ft + 16.000 Ft + 20.000 Ft

196.000 Ft

Minden további eladás költsége

12.000 Ft + 20.000 Ft

32.000 Ft

  • bevétel

    • ha havonta 40 főnek tudod értékesíteni 5.000 Ft-ért: 40 fő x 5.000 Ft = 200.000 Ft

On-line tanfolyam bevétele

40 fő x 5.000 Ft/fő

200.000 Ft

  • profit a szolgáltatáson:

első eladás: 200.000 Ft – 196.000 Ft = 4.000 Ft

minden további értékesítés: 200.000 Ft – 32.000 Ft = 168.000 Ft

(Érdekességképp: ha 10.000 Ft-ért értékesíted az on-line tanfolyamot, akkor a számok így alakulnak már az első értékesítésnél: 400.000 – 196.000 Ft, vagyis 204.000 Ft nyereség van a tanfolyamon!)

 

Bevétel 5.000 Ft/tanfolyami ár esetén:

200.000 Ft

Bevétel 10.000 Ft/tanfolyami ár esetén:

400.000 Ft

Első eladás költsége: 196.000 Ft

Profit: 200.000 – 196.000 Ft = 4000 Ft

Profit: 400.000 – 196.000 Ft = 204.000 Ft

Minden további eladás költsége: 32.000 Ft

Profit: 200.000 – 32.000 Ft = 168.000 Ft

Profit: 400.000 – 32.000 Ft = 368.000 Ft

És igen, természetesen nem tudjuk, hogy tudsz-e 40 főnek értékesíteni, vagy csak 10 vevőd lesz, vagy 120; és igen, az árak befolyásolják, hogy mennyit tudsz értékesíteni belőle.

A fontos üzenet: számolj! Nézd meg, hogy az általad tervezett értékesítési ár esetén mennyit kell eladnod, hogy megérje!

A tapasztalat viszont az, hogy különösen a női vállalkozókra igaz, hogy gyakran olyan árat határoznak meg a termékeikre, szolgáltatásaikra, amely esetében drasztikus növelési lehetőségek vannak anélkül, hogy érdemben csökkenne a kereslet.

A másik végleg az, amikor maga a termék, szolgáltatás nem találkozik a piaci igényekkel, és ott pedig hiába kerül csökkentésre az ár, akkor sem generálódik kereslet, mert szolgáltatással, marketinggel van probléma.

Úgyhogy nincs mese, számolni kell! Nézd meg, mi mennyibe kerül és mit hoz a konyhára!


 

Kíváncsi vagy a további szolgáltatásokra, amelyek segítségedre lehetnek, hogy sikeresen vállalkozz?

Kapd meg a vállalkozásindításhoz szükséges információkat egy támogató női közösségben, gyere el a következő 6 napos tréningre:  NŐ a siker! - vállalkozásindítási tréning

vagy

Használd a sablont, amit csak fel kell töltened a saját számaiddal, hogy megérje vállalkozni!Pénzügyi tervezés sablon vállalkozás indításhoz

Szerző: Simon Erika

Vállalkozást indító nők mentora; jogi szakokleveles közgazdász és mentálhigiénés szakember, maga is vállalkozónő.
2011-ben a Telenor „Siker és harmónia – tanulságos vállalkozónői életutak” pályázatán első helyezést ért el a 2008-ban létrehozott, szervezetfejlesztéssel foglalkozó cégével, melynek tulajdonosa és ügyvezetője is.

Oszd meg ezt, itt:
Share This

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás