Vállalkozás indításakor egyszerűen nem megkerülhető az a kérdés, hogy mikor fogja megérni? Ehhez számolni kell, látni a költségeket, az elérhető bevételeket, látni, hogy mennyit kell értékesítenem ahhoz, hogy fedezzem a költségeimet. Legfőképp azért, hogy annak fényében, amit a számok mutatnak, újragondoljak mind árakat, mind költségeket.
Ahhoz képest, hogy mennyire magától értetődő, hogy akkor tudom a vállalkozásomat fenntartani, ha több jön be belőle, mint amibe kerül, ez döbbenetesen elhanyagolt terület, amikor vállalkozás indításról beszélünk. Gondolhatjuk azt, hogy egyszerűen azért, mert ha a bevétel növelésre fókuszálunk, például azzal, hogy a marketing területére koncentrálunk, akkor mindent megteszünk azért, hogy több legyen a bevétel, mint a költség. De ez komoly tévedés.
Nézzünk kétféle problémát is.
1. Lehet, hogy látszólag minden rendben, mert van elég pénzünk az induláshoz. Bőven tudunk a marketingre is költeni, látszik is, hogy egyre több a bevétel – majd 1 év után szembesülünk azzal, hogy bár a Családi napközi bevételei gyönyörűen nőnek, fantasztikus jó marketing kampányaink voltak, csak éppen 3 M Ft-ot elköltöttünk, és most ott tartunk, hogy havonta 25.000 Ft-tal haladja meg a költségünk a bevételeket. Ilyenkor van az a vicces helyzet, hogy azért működik még a vállalkozás, mert néha bezárunk.
2. A második esetben el sem jutunk a remek marketing kampányokig (félreértés ne essék – eszement fontos szerepük van, nélkülözhetetlenek a fenntartható működésben, a bevétel növelésben), mert ahogy elkezdtük a vállalkozást, az indítási költségeink és az állandó költségek a harmadik hónap végére odáig juttattak minket, hogy nemhogy megérné, de kölcsön kell kérnünk a járulékok kifizetésére, pedig jó termékünk van, és akár sikeresek is lehetnénk.
Mindezek mögött egészen egyszerű dolgok vannak. Nem számoltuk ki, hogy milyen indulási, állandó és változó költségeink vannak (itt volt róla szó: A vállalkozás költségei), és mire mennyit költhetek, hogy a vállalkozás megérje.
Vagyis, amit nem spórolhatunk meg: a számolás!
Amikor azt nézzük, hogy hogyan éri meg egy termék, egy szolgáltatás előállítása, érdemes két változatot is kiszámolni.
1. Az egyik az, hogy megnézem, hogy az induló költségeim nélkül, csak az állandó és változó költségeimet figyelembe véve mennyit kell értékesítenem, hogy megérje, vagyis indulási költségek nélkül kiszámolom az ún. fedezeti pontot. Ezzel hosszú távon látom, hogy havi szinten mennyi terméket, szolgáltatást kell értékesítenem, hogy megérje, mi a fedezeti pontom. Ha például a talpmasszázst akarok értékesíteni, és az ügyfelek számát határozom meg, akkor 12 azt jelentené, hogy havonta 12 ügyfél esetén termelem ki a költségeimet; ez persze jelentheti azt is, hogy van 3 ember, aki minden héten eljön.
2. A második változat az, amikor azt nézem, hogy ha pl. egy év alatt akarom kitermelni (esetleg a kapott kölcsönt visszafizetni) az indulási költségeimet, és mellette fedezni valamennyi felmerülő költségemet, akkor mennyit kell havonta értékesítenem. Vagyis meghatározom, hogy mi a fedezeti pontom az indulási költségekkel. Ebben az esetben azt látom a kapott szám alapján, hogy ha például coaching szolgáltatással lépek piacra és 10 a fedezeti pontom, akkor havonta 10 ügyféllel fedezem a felmerülő költségeimet és a havi 10 ügyfél biztosítja azt is, hogy egy év alatt kitermeljem az indulási költségeimet. Ezzel fedeztem minden költségem (ezért fedezeti pont), így, ami e fölött jön be, az már plusz pénz, ami nálam marad.
Ami nagyon fontos, hogy nem spórolhatom meg azt a lépést a vállalkozás indítás kapcsán, hogy összegyűjtsem a felmerülő költségeket, beleértve az indulási, állandó és változó költségeket is; majd pedig kiszámoljam, hogy mikortól éri meg.
Ha a költségeimet összegyűjtöm, és megnézem, hogy mennyi a havi átlagos költség, akkor fogom tudni majd meghatározni, hogy mi az a pont (igen, az a bizonyos fedezeti), ahonnan megéri vállalkozni.
A fedezeti pont kiszámítása lényegesen egyszerűbb olyankor, amikor egy típusú termékem van, például masszázs oktatással akarok pénzt keresni.
Amikor egy termékem van, akkor valamennyi felmerülő indulási, állandó és változó költség összegyűjtése után (itt volt róla szó: vállalkozás költségei) egy tervezett értékesítési árral kiszámolom, hogy havonta hány egységet kell értékesítenem, hogy fedezzem az összes költségemet. Az egység, ami ebben az esetben az oktatás, lehet 1 vagy több napos is, a változó költségeket egy ilyen egységre kell meghatároznom. Ha például 3 napos oktatásban gondolkodom, akkor azt számolom ki, hogy ezekben a 3 napos oktatásokból egy mennyibe kerül, és hány darab ilyen 3 napos oktatást kell tartanom egy hónapban, hogy fedezzem a költségeimet.
Az értékesítési ár lehet az, amit találok, ha egy google keresést lefuttatok a masszázs oktatásra, lehet az, amit egy potenciális vendégem mond, hogy szerinte annyiért adjam, vagy amit más szempontból jónak éreznék – majdnem mindegy, hogy ezek közül mi alapján határozom meg az első számot, mert mindenképpen kell vele majd még dolgoznom, de erre még visszatérünk.
Konkrét számokkal megnézve:
Legyen az indulási költségem 120.000 Ft, amit egy év alatt szeretnék kitermelni.
Havonta egy magamnak meghatározott, mondjuk 133.000 Ft-os nettó bért (bérminimum esetén ennyit kapunk kézhez) és annak járulékait, adóit is beletervezve, valamint hozzátéve könyvelési és egyéb állandó költségeket, legyen az állandó költségem körülbelül 290.000 Ft.
Költség típusa | Összeg | Egy hónapra jutó költség |
Indulási költség, amit 12 hónap alatt akarok kitermelni | 120.000 Ft | 10.000 Ft (120.000 Ft /12 hónap) |
Havi állandó költség | 290.000 Ft | |
Összesen | 300.000 Ft (10.000 Ft + 290.000 Ft) |
Három napos tanfolyamokat tervezek, 30.000 Ft-ot kérnék érte egy résztvevőtől és 6 résztevővel kalkulálok. A tanfolyamnak 3 x 10.000, vagyis 30.000 Ft költsége van, ami közvetlenül magához a tanfolyam tartásához kapcsolódik (változó költség). A saját munkám díját nem ide terveztem, hanem most az állandó költségekhez tettem hozzá, így kb. 133.000 Ft-ot tudnék magamnak munkabérként kifizetni, de cél a járulékok és adók kitermelése is. Ekkor egy 3 napos tanfolyam kapcsán a bevételt jelentő 180.000 Ft-ból (tervezett értékesítési ár) kivonom a 30.000 Ft-ot (tanfolyam közvetlen költsége), vagyis 150.000 Ft, ami nálam marad, ezzel fogok még számolni.
Összeg | |
3 napos tanfolyamom díja (6 fő x 30.000 Ft/fő) | 180.000 Ft |
3 napos tanfolyamom közvetlen költsége (3 nap x 10.000 Ft/nap) | 30.000 Ft |
A tanfolyam díjából a közvetlen költség levonása után marad a többi költségre és profitra | 150.000 Ft |
Ebben az esetben 120.000Ft/12hónap (indulási költség egy hónapra eső része) + 290.000 Ft (állandó költség) = 300.000 Ft, amit havonta ki kell termelnem.
Úgy, hogy 150.000 Ft marad nálam (180.000 – 30.000 Ft) egy 3 napos tanfolyam közvetlen költségeinek a kifizetése után.
Ahhoz, hogy a havi költségeimet, vagyis a 300.000 Ft-ot kitermeljem, meg kell néznem, hány darab három napos tanfolyamot kell tartanom. A számítása: 150.000 Ft/300.000 Ft = 2, azaz 2 db 3 napos masszázs tanfolyamot kell tartanom havonta, hogy kb. 120.000 Ft-ot tudjak magamnak fizetni, és kitermeljem az összes többi költséget.
És jöjjön a legjobb hír: nem itt van a feladat vége!
Most jön az a lépés, hogy játszunk a számokkal!
Fontos tudni, hogy ennél a verziónál a havi állandó költségeimnek és a tervezett értékesítési árnak van meghatározó szerepe.
Ezt követi a megtartott tanfolyam kapcsán felmerülő ún. változó költség. Ha a napi 10.000 Ft költséget például terem bérletre terveztem, de akár otthon egy helységet is be tudok rendezni az oktatásra, és van realitása ennek a megoldásnak, így nem merül fel költség, akkor annak akkora a hatása az eredményemre, mintha 30.000 Ft-tal emelném a bevételt.
És most jön az, hogy miért is volt mindegy, hogy például a szomszéd javaslata alapján határoztam-e meg az árat, vagy a google segítségével talált tanfolyam díjak jelentették az alapot. Ugyanis nem tudom megspórolni az a lépést, hogy annak fényében, hogy ez az értékesítési ár mit jelent a fedezeti-pont szempontjából, hozzá ne nyúljak, át ne gondoljam újra.
A két legfontosabb változat:
Annak, hogy kiszámold, hogy mikor éri meg, vagyis megnézd a fedezeti pontot, nagyon fontos szerepe van abban, hogy egy ötletet értékelj, van-e realitása, és olyan változattal indulj el, amiben benne van a lehetőség az anyagi sikerre.
Ennél a példánál maradva, ha a költségek és árak átnézése és áttervezése nélkül elindulsz, és havonta egy db 3 napos tanfolyamot tudsz tartani, mindig telt házzal, vagyis 6 fővel (ami, valljuk be, frissen piacra lépőként nagyon jó eredmény lenne, vagyis komoly siker szakmai szempontból!), akkor ezzel a változattal azonnal keményen termelnéd a veszteséget. Kiszámoltuk, hogy 2 a fedezeti pont, vagyis 2 db 3 napos tanfolyam fedezné az összes költségedet, ezért minél tovább működsz így, annál súlyosabb lesz a helyzet.
Úgyhogy nincs mese, számolni kell! A lehető leghamarabb!
Kíváncsi vagy a további szolgáltatásokra, amelyek segítségedre lehetnek, hogy sikeresen vállalkozz?
Egyéni, akár csak egy alkalmas tanácsadással, vagy a nehézségekkel való megküzdést segítő kíséréssel is tudlak segíteni ezen az úton. Itt találod a részleteket: online kísérés
vagy
Használd a sablont, amit csak fel kell töltened a saját számaiddal, hogy megérje vállalkozni! Pénzügyi tervezés sablon vállalkozás indításhoz
Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ
Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.